måndag 7 november 2011

2011 års bästa album Nr 9

Oscar Danielsson – Stockholm – mitt hjärta
Jag hörde Oscar Danielsson i ett barnprogram när min dotter var liten. Redan då slogs jag av att han sjung direkt till mig. När han nu ger ut sitt femte album så kvarstår det där intrycket, han vill mig något viktigt. Det är svårt att sätta fingret på vad det är som får mig att känna sådär. Oscar verkar i en klassisk singer/songwriter stil, melodierna låter ungefär likadana hela tiden och på detta album sjunger han dessutom om Stockholm på spår efter spår. Vad är det då som får en Göteborgare att känna sig så tilltalad? Jo, jag tror det är innerligheten, rösten och texterna. Oscar Danielsson har inte bara kommit på en ovanligt bra melodi som han varierar, han har framförallt en förmåga att skriva små berättelser som får mig att vilja lyssna om och om igen. Sången ”Richard har gjort slut med Louise” är ett lysande exempel. På drygt åtta minuter berättar han om en man som sitter fast i sin vardag och skriver ett brev till en vän som kommit vidare. Det är bara en av albumets många berättelser om längtan, drömmar och vardag. Det känns som om Oscar Danielsson blivit en vän som jag kommer att lyssna på i många år framöver.
Oscar Danielson – Stockholm i mitt hjärta


Maria Mena – Viktoria
Norska Maria dök upp i Skavlan. Plötsligt stod hon där, sjung en låt och gick sedan ut. Hennes nästan viskande röst dröjde sig kvar och fick mig att genast leta upp hennes senaste album. Det är musik som just nu spelas i radioapparaterna runt om i Europa. Maria sjunger med gråten i halsen, det är vackert, dramatiskt och sticker ut i floden av radiomusik. Sedan sin debut 2002, har Marias mognat och blivit allt mer personlig i sitt uttryck. I min värld får hon dessutom ett litet extra plus för att hennes pappa är från Nicaragua.
Maria Mena – Viktoria
Jag tycker Maria Mena påminner om Regina Spector

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar