söndag 30 oktober 2011

2011 års bästa album: Nr 11


June Tabor gånger två

June Tabor - Ashore
June Tabor debuterade på sjuttiotalet. Då lät hon som en typisk engelsk folksångerska, men med en bättre röst en alla andra. På senare år har hon utvecklat sin alldeles egna stil och repertoar. Ofta ackompanjerad av bara piano och dragspel, sjunger hon en blandning av traditionellt material och lågmälda popsånger. Det är så molltyngt och vackert att man blir häpen. Tänk att man med så små medel kan skapa så fantastisk musik. Min absoluta favorit på denna platta är "The Oggie man", skriven av Singer/songwritern Cyril Tawney . Detta är ett album som kräver koncentration av lyssnaren. Får jag i lugn och ro lyssna på Ashore så kan jag tänka mig att den kommer att bli än mer älskad för varje dag som går.
Lyssna på skivan här



June Tabor & Oysterband - Ragged Kingdom
Om Englands bästa folkrockband slår sig ihop med landets bästa sångerska så kan resultatet inte bli annat än bra. Denna skiva är fylld av svängig folkrock där alla inblandade gör sitt bästa för att förföra lyssnaren. Mitt bland allt traditionellt material finns det överraskningar. Till exempel görs ”Love will tears us apart ” i en version som är långt ifrån Joy Divisions original. Om June Tabors soloplatta passar bäst till tända stearinljus och ensamhet, så går det alldeles utmärkt att svänga en bägare på puben till Ragged Kingdom.


Lyssna på skivan här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar