fredag 28 oktober 2011

2011 års bästa album: Nr 11


Damon & Naomi - False Beats and True Hearts
Jag tror året var 2000. Jag satt en kväll och spisade skivor med en jobbarkompis. Han var mycket yngre än mig och kunde nittiotalets musik på sina fem fingrar. Själv hade jag bytt blöjor i tio år och hade massor att ta igen. Den kvällen kom jag för första gången i kontakt med band som Luna, Mazzy Star, Yo La Tengos, Damon & Naomi m fl. Kompisen spelade platta efter platta och pratade om dream pop och Slowcore. Jag gillade mycket av det jag hörde, framförallt Damon & Naomi. Sedan dess har jag lyssnat på denna duo lite då och då. Ändå är det först i och med denna platta som jag riktigt har fallit för deras musik. False Beats an True Hearts innehåller långsam, vacker och mollstämd musik. Båda sjunger med en smygande röst. Ljudbilden är lågmäld, men samtidigt taggig. Ofta kvider elgittaren bredvid de smekande rösterna. Musiken blir till en rå-mjuk blandning som ingen gör bättre än Damon & Naomi.

Damon Krukowski and Naomi Yang var båda medlemmar i Galaxie 500. De har sedan tidigt nittiotal gett ut sju album .

Lyssna på skivan här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar