söndag 25 november 2018

Musik jag lyssnat på 2018

Jag brukar så här på hösten fylla bloggen med recensioner av det gångna årets musik  I år blir det inte riktigt så. Jag har fortsatt lyssna på musik,  men orkar inte skriva lika mycket. Här kommer, trots allt,  en artikel om lite av det som jag lyssnat på. 

Thomas Tidholm och Bröderna Lönn - Säg det i toner
Vad många inte vet är att poeten Thomas Tidholm också sysslat med musik under stora delar av sitt liv. Den 26 oktober släppte Spotify tre av hans musikaliska verk från sjuttio och åttiotalet. Detta är musik som varit omöjlig att få tag på under många år. Om man står ut med lätt falsksång, psykedelisk skaparlust och poesi av det mer egensinniga slaget, så är alla skivorna en stor upplevelse. Min personliga favorit är detta album som gjordes på initiativ av Kjell Alinge 1979. Det är en samling av gamla svenska schlagers i helt oväntade versioner. Skivans bästa spår är den enda originallåten, Alaskavisan (skriven av Tidholm)   

Anders Hagberg, Johannes Landgren - Där du går
Vacker instrumentalmusik med blåsinstrument och piano. Ofta stilla och rogivande , men ibland också svårfångat och kantigt. Musiken är en blandning av egna låtar, andras visor och folkliga koraler. Musik jag vilat till under senare tid.

Inara George - Dearest Everybody
En amerikansk singer/songwriter som sticker ut. Sparsamma, oväntade arrangemang, finurliga melodier och en röst som kallar på uppmärksamhet. Inara är dotter till Little Feat medlemmen Lowell George.

Stina Wolter - Garden songs
Vuxenpop för oss som tycker känslan är viktigare en sångteknik och perfekt engelskt uttal. Luta dig tillbaka och låt dig färdas in i Stinas värld av känslor.

NES - Ahlam
NES är en grupp med tre medlemmar. En  sångerska från Algeriet, trummis från Spanien och en fransk cellist. Med den sättningen gör de musik de kallar för medelhavsjazz. Jävligt spännande om ni frågar mig.

Peter LeMarc - I Karlssons källare
LeMarc har sagt att han ska lägga av, men han kunde inte låta bli att gå ner i kompisens källare och spela in  en EP med fyra låtar. Ett riktigt do-it-yourself projekt, helt utan skivbolagets inblandning. Det är avskalat och alldeles underbart, precis så som grabben från Trollhättan gör sig bäst. De två sista spåren är något av det bästa han gjort.

Mariza-Mariza 
Hon är den moderna fadons superstjärna. Underbar musik med vackra texter som jag inte begriper ett ord av.



Provlyssna:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar