söndag 5 augusti 2018

Harry Smith's anthology of american folk music

1952 släppte Folkways records en märklig samling av musik. Åttiofyra sånger samlade på tre dubbel LP:s. Det mesta var inspelat 1927-1932. Mannen bakom detta var Harry Smith. Han var en experimentell filmskapare, skivsamlare och bohem, som valde ur sin egen samling med 78 varvare när han skapade antologin. Innehållet var en blandning av den tidens folk, blues och country, musik som då var okänd för de flesta amerikaner. .
Antologin har haft ett enormt inflytande  på folk och populärmusikens utveckling. Den stora folkvågen under tidigt sextiotal var tydligt påverkad av Harrys Smith's verk. Musiker som Dave Van Ronk och Joan Baez byggde delar av sin tidiga repertoar på musik från de tre dubbelalbumen. Nästa generation folk och popmusiker lyssnade på folkklubbarna och tog efter. Artister som Byrds, Bob Dylan och Loving Spoonfull var alla påverkade av musiken som Harry Smith samlat in många år tidigare, fast de visste inte alltid om det. Än idag spelas sångerna in av nya artister, svenske "The Tallest man On Earth" är bara ett exempel.

Jag har gjort en spellista med en del av sångerna från antologin. Oftast har jag valt bort de gamla originalinspelningarna till förmån för nya versioner med artister som är mer eller mindre kända. Du hittar bland annat Bob Dylan, Greatful Dead, Nick Cave, Eva Cassidy och Harry Bellafonte.



2 kommentarer:

  1. Hej!
    Jag arbetar med musik och har en kvinnlig duo, Långbacka Bådagård, som jag gärna skulle vilja skicka lite material till dig om. Vilken mailadress kan jag använda?
    Med vänlig hälsning,
    Birgitta Haller

    SvaraRadera