lördag 20 december 2014

2014 års bästa skivor, del 7

Passar inte in i de andra kategorierna-plattor

Emma Nordenstam – Response to the birdstream
2006 släppte Emma Nordenstam skivan; "Varje flickas dröm". Det är en fantastisk platta, med svenska texter som kröp rätt in i mig. Här sjunger Emma på engelska. Först blev jag besviken, men med tiden har "Response to the birdstream" vuxit in i mig den också. Hon har ett tilltal som jag gillar oavsett vilket språk hon sjunger på. En av skivans mästerverk är den 7:41 långa: "The opening within". Den börjar med smekande ord, men växer ut till ett stort instrumenalt slagskepp.
Fox and the Bird – Darkest Hours
Amerikansk folkrock med popkänsla. Det finns ganska många liknande band som lunkar på tryggt med lalliga refränger. Tycker dock att detta gäng sticker ut lite med ett mörker mitt i refrängerna. Desssutom innehåller albumet ett underbart fiolspel, man kan ju smälta för mindre
Mary Jane – Solstice
Brittisk folkrock som jag skrivit om här
Anna Ahnlund – Omnejd
Läs mer här
Peter Faxvall – Faxvall
Läs mer här

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar