lördag 25 september 2010

Teenage Fanclub - Shadows


Teenage Fanclub kom ångande tidigt nittiotal med en powerpop som doftade Big Star och Badfinger lång väg. Under nittiotalet ägnade jag mig mest åt blöjbytet, så TF var inget som jag tog till mig direkt. Först i efterhand har jag t ex förstått vilken bra platta Grand Prix är. Tunga gitarriff, skicklig stämsång och starka melodier är det som dominerar Grand Prix. Deras nya platta-Shadows- är något annat. Visst känns bandet igen, men det är mer Byrds än Big Star som utgör inspirationskällan numera, åtminstonde låter det så. Ofta är det de akustiska gitarrerna som dominerar, musiken har inte längre bråttom och stämmningen är vuxet eftertänksam. Låtarna kryper upp i knät på mig likt en spinnande katt och där lär de ligga länge.

2 kommentarer:

  1. Bra skrivet! Jag gillar powerpop men har knappt hört Teenage Fanclub...

    SvaraRadera
  2. http://arianbehemoth.blogspot.com/

    SvaraRadera