söndag 29 augusti 2010

Singlarna på Spotify

När jag var sju eller åtta köpte jag min första singel. Den kostade sju kronor och hette Summer Wine, det var Lee hazlewood och Nancy Sinatra som sjung. Efter detta första inköp handlades singlarna i någorlunda rask takt, fram till tolvårsåldern, då tog LP:n över. Under slutet av sjuttiotalet köpte jag inte en enda singel, det var först i tjugoårsåldern som jag tog upp min gamla vana igen. På singel köpte jag ofta musik som skilde sig från det jag hade på LP. Det var fartigare, popigare och ibland smörigare. Det blev så småningom några hundra singlar innan vinylsingeln dog i början av nittiotalet. Dessa små plastbitar har sedan dess legat i hyllorna och samlat damm. Där ligger de än, men numera kan jag dessutom spela dem på spotify. Jag har nämligen ghort en spellista där drygt hundra av mina gamla singlar finns med.

Lyssna vetja:
Mina vinylsinglar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar