fredag 19 januari 2018

Fiolen och jag


Jag har alltid haft ett motsägelsefullt förhållande till fiol. En fiolspelman som ensam spelar sin polska är okey,  men tre spelmän och en schottis kan vara tortyr. Symfoniorkestrar med stora stråksektioner har jag ofta svårt för , men en ensam fiol i en rock eller poplåt älskar jag, 
Det är som om fiolen då bryter upp bröstkorgen på mig, greppar tag i hjärtat och bara får mig att smälta. Folkrocken och singer/songwriter traditionen har alltid varit bra på det där.


Här är en lista på några av mina favoriter på fiol, De kan alla höras i  Spotifylistan nedan :



  • David Lindley '
     Jag har lärt mig älska Linldey för att Jackson Browne ofta haft honom med på sina album. Där spelar Lindley bland annat fiol som en gud.
  • Steve WickhamEn irländare som spelat med allt från U2 till Elvis Costello. Mest känd är han ändå för sin medverkan i Waterboys
  • Scarlet Rivera
    Dylan hade Scarlet Rivera med på Desire plattan och på den efterföljande turnén. Lyssna t ex till hennes makolösa spel på låten Hurricane
  • Mats Glengård
    Medlem i i Kebnekajse, men har också spelat med många andra svenska artister. Bland annat lånade Lundell in Mats när han önskade själfullt fiolspel.
  • Björn Ståbi
    Hans betydelse för modern folkmusik kan inte överskattas. Han har också medverkat i flera vis, rock och pop-sammanhang. Bland annat spelade han på Monica Törnells första skiva, vilket enligt mig är mycket stort. Det sägs också att han var den direkta orsaken till att Kenny Håkansson fick Kebnekajse att spela spelmanslåtar.
  •  Jannike Stenlund
    Som medlem i Dan Hylanders band har hon tillfört ett fiolsound som gjort Hylander bättre
  • Sara Edin Bland mycket annat har hon hörts bakom Peter Lemarc
  • David MansfieldEn multiinstrumentalist som bl a turnerat med Dylan och varit medlem i The Alpha band
  •  Jerry Goodman
    Spelade  i rockbandet The Flock. Under sena sextiotalet och tidiga sjuttiotalet gjorde de en rockmusik där fiolen hade en framskjuten plats.
  • Paul Sax  Fiolen i Curved Air
  • Trond VillaNorrman som på sin hardangerfela gjorde fantastisk musik med folk & Rackare . I Spotifylistan spelar han även med Basse Wickman.
  • Dave SwarbrickEn brittisk folkmusikikon som bland mycket annat spelade fiol i Fairport Convention.



1 kommentar:

  1. Tror jag är precis som du: En ensam fiol kan beröra djupt, en mängd låter inte alls lika bra...
    Kolla in Barry Dransfield och framför allt skivan "The Fiddler's Dream" med gruppen Dransfield, folkrock i absolut bästa klass...
    Mats Glenngård var även med i en grupp "Heads and Tails", som bytte namn till "Green" och spelade in en skiva som aldrig släpptes...

    SvaraRadera