lördag 22 april 2017

Jag älskar pastischen

Ebba Grön, Andra generationen och Ulf Lundel


Jag föredrar Ulf Lundel framför Bob Dylan, Peter Green framför BB King och Ebba Grön framför Clash. Paul Simons variant på Sydafrikansk musik är bättre än originalet. Jag lyssnar gärna till Balkanmusik, men helst med svenska band som Östblocket och Andra generationen. Med andra ord; jag gillar pastischen. Är inte det ett negativt laddat ord? tänker kanske du.
Nja, Slår man upp  ordet förklaras det med: "konstnärlig efterbildning i en annan tids eller annan konstnärs stil."
Det kan tyckas att man borde gilla originalet bättre än härmaren, men så är inte alltid fallet. Flera av härmarna som jag räknar upp ovan står mig kulturellt närmare än originalen, så när de härmar tillför de ofta något som för mig är bekant. Det i sin tur gör att jag lättare kan ta till mig musiken. Lundell tillför svenskt svårmod, Paul Simon ger en amerikansk singer/songwriters version av sydafrikansk musik osv.
Samtidigt är de så att dessa härmare ofta fungerar som en inkörsport till originalen. Ibland leder det till att jag överger härmaren och helt och hållet lyssnar på originalen istället. Det gäller dock inte de artister jag räknat upp här, helt enkelt av den anledningen att de är så mycket mer än bara härmare, de tillför något alldeles eget. Någon kanske hävdar att då är de inte någon pastisch, må så vara, men jag älskar att säga att jag älskar pastischen. Är vi inte alla lite av en pastisch?

2 kommentarer:

  1. Det ligger nåt i det. Jag föredrar Steeleye Span framför riktiga folksångare, t.ex. Steeleye ger mig en brygga, en modernitet som får mig att greppa engelsk folkmusik. Samtidigt kan jag även gräva fram originallåtarna i traditionell skrud och uppskatta dessa. När svenska Contact kom runt 1970 gav de en ny vinkel på den svenska folkmusiken som kunde gillas av en yngre generation och därmed väcka en döende genre. Eftersom musik är känslobaserad behöver vi inte bry oss om att tycka att originalen är bättre vilket kanske en vän av ordning skulle tycka. Det är inte hädiskt att tycka att flera av Dylans sånger görs lika bra eller bättre av andra artister. Om man inte är fanatisk Dylanfan, vill säga. Uttolkare tycker jag är ett bra ord.

    SvaraRadera
  2. Så har jag inte tänkt på det, men jag är lite likadan. När jag hörde Spinning Jennies visade det sig att jag gillar Bluegrass på svenska som de är nästan ensamma om.

    SvaraRadera